BUSSEN
I maj 1957 ställdes en utran-gerad SS-buss (Stockholms Spårvägar) av märket Alfa Romeo upp snett emot Sjuk-stugan Den inreddes till två mysiga logement (nya 2:an och 3:an) 2:an och 3:an hade dess-förinnan legat i Sjövillans över-våning. Där inredde man i stället ett nytt ledarrum och ett nytt sovrum för Chefen.
LOGEN
På vinden förvarades pensio-närernas resväskor och mycket annat. Till mångas förundran låg där uppe också högvis av kvar-glömda eller uttjänta gym-padojor. I bottenvåningen fanns ett par pingisbord. I den norra gaveln låg den ursprungliga sportboden. Där stod även den gamla brandsprutan, innan den nya brandstationen byggdes i samma hus som verkstaden. Många minns nog de tidiga årens skokrig (!) med ledarna som barrikaderade sig i luck-öppningen på övervåningen medan de stridslystna pensio-närerna samlats på backen nedanför, varpå skor kastades i båda riktningarna.
Rådhuset var först bara en stor lucka som sedan delades i två, 16 a-b. Synvillan låg närmast uppställnings-platsen. Den och Ferieskolan var ritad som mon-teringsfärdig "Barack för 12 man (skogs- arbetare) + 1 kocka". Barackerna var kon- struerade 1942 av Hedlundshus i Furudal och hade rekvirerats och uppförts som akutbostäder för baltflyktingar på södra Björkö-Arholma. Förutom att Sigge inför köpet i slutet av 40-talet efter viss ihärdighet hade fått ner det orealistiska pris som först begärts, hade han ställt som ett absolut villkor, att husen blev cyanväterökta. Synvillan uppfördes under första perioden 1949 och fick sitt namn efter den korta byggtiden. Medan en ledare hade rest in till Stock-holm i ett ärende och vid åter-komsten upptäckte att huset redan stod på plats, utbrast:: "Det här liknar ju en synvilla!" Sen fick huset behålla det namnet. Till vänster i Synvillan låg assistentluckan och till höger till en början två stora luckor, som med tiden delades in i fem mindre logement: 17 a,b och c, samt 18 a och b..