2014  6:e september. Ännu ett återbesök på Sjövik

Vi startade från Norrtälje klockan 11 med  chartrad buss.
 

Här fanns alla tänkbara verktyg för en båtbyggare.

 

Tavla med över 100 olika knopar.

En Solo G2. 2-takt och 2 hästkrafter. Solomotorn har i båtvärlden nära nog blivit
själva definitionen av en fulländad bruksmotor.

LÄS MER

Ångpanna från en gammal Djurgårdsfärja.

Vårt första stopp var vid Roslagens Sjöfartsmuseum, där vi fick en guidad rundtur.







En dykardräkt från flydda dagar.

Här fanns också alla möjliga utombordsmotorer.

Några av alla tavlor med skepp på som finns på museet.



 

En tremastad bark.
 

Vi fick veta en del om historiken omkring museet och dess tillblivelse.         LÄNK till museet

Många olika båtmodeller, vackra och välbyggda.

 


.
 

Att ro och segla en allmogebåt över Ålands hav med riktig post ombord är något helt unikt, till och med exotiskt och utan motsvarighet i världen.              

LÄS MER

Postroddbåtar i egen utställninghall.

Telegrafisthytten. En viktig funktion ombord på alla fartyg. 

Läs mer om en kvinnlig telegrafist på 40-talet.

Panoramabild vid museet.

Skeppargården intill museet.

Skeppargården.

Skeppargården.

Lunchdags på Edblads i Älmsta


.

En god lunch.

Ett riktigt lååångt bord!

Så anlände vi till sist till den plats som en gång i
tiden utgjorde Sommarhemmet. "Sommis"

Här tågar vi in på området, nästan "helig mark."
 

Matsalen.
 

Kjell Weinius, f.d. Norra Latinare och med Synvillan som sommar-bostad, hälsade oss välkomna.

Synvillan till höger och ett nytt hus där Rådhuset tidigare stod.

Kjell Weinius

 

Samling på hamnplan.
 

Panoramabild i trädgården.

Samling vid den f.d. uppställningsplatsen.
 

Den f.d. tvätthallen.
 

Verkstaden med sina maskiner.

Synvillan till höger och till vänster en ny fastighet på den plats där Rådhuset tidigare stod.

Tallvillan sedd från badstranden.
 

Sjövillan sedd från sjösidan.

 

Verkstaden med alla verktyg på sina bestämda platser fortfarande.

Sensommarvy mot vattnet från trädgården.